Detail projektu a makera

FIRST LEGO League - ČR

Foto projektu

FIRST LEGO League je celosvětová soutěž týkající se nejen stavby a programování robotů ze systému LEGO Education, určená pro děti ve věku 3-16 let (3 věkové kategorie), která se koná v ČR již 18. rokem. V nejstarší kategorii Challenge soutěží týmy složené z dětí a studentů ve věku 10-16 let. Challenge zahrnuje 4 disciplíny. Robot Design, ve kterém porota zkoumá způsob, jakým tým sestavil a naprogramoval svého robota, jak propracované má řešení jednotlivých misí na soutěžním stole a jakou strategii plnění misí tým zvolil. Inovační projekt se zabývá výzkumem a návrhem řešení tématu které se každoročně mění (letos je téma podvodní svět), týmy mohou kontaktovat odborníky z daného oboru a konzultovat s nimi své nápady a řešení. Týmová spolupráce je 3. disciplínou a jak již název napovídá, porota zde hodnotí týmovou spolupráci, dělení rolí, schopnost adaptace na změny v týmu a další aspekty. Poslední disciplínou, zlatým hřebem každého turnaje, je Robot Game, jízda robota na soutěžním stole, kdy jeho úkolem je úspěšně splnit co nejvíce misí v časovém limitu 2 minut a 30 vteřin s co nejméně zásahy od členů týmu. Nejlepší týmy postupují z regionálních kol na republikové finále a následně mají možnost se účastnit mezinárodních turnajů, ve kterých je česká účast dlouholetým pravidlem (USA, Norsko, Brazílie, Austrálie - zde již české týmy byly a dovezly si cenné zkušenosti do dalších sezón). Soutěž FIRST LEGO League rozvíjí u dětí a studentů nejen technické dovednosti z oblasti mechaniky, programování, fyziky ale také soft skills, zejména schopnost pracovat v týmu i samostatně, schopnost vytvářet rešerše, zamýšlet se nad problémy v širším pojetí, prezentovat své výsledky před odbornou porotou a přijímat zpětnou vazbu. Získané zkušenosti a návyky se dále velmi dobře uplatňují v pracovní kariéře, neboť s rostoucí náročností vědních i technických oborů je čím dál větší důraz kladen na týmovou spolupráci, tvoření týmů, získávání a ověřování informací a neustálé učení se něčemu novému. Jako příprava pro kategorii Challenge slouží úrovně Discover (3-6 let) a Explore (6-10 let), které nejsou soutěžní, ale přinášejí některé prvky nejvyšší kategorie ve formě akceptovatelné pro menší děti. Již od útlého věku se tak mohou děti seznamovat se základy algoritmizace a mechaniky pomocí barev a tvarů, aby si osvojené znalosti dále rozšiřovali a stavěli na pevných základech.