
Matematický průzkumník
Jedná se o konstruktivistickou výuku matematiky, kde děti samy v rámci nějakého tématu hledají a objevují řešení na dané zadání, přičemž k tomu nekonzumně používají výpočetní techniku s konkrétní aplikací, která slouží jako učební pomůcka.
Matematický průzkumník – významná specifika:
• podporuje přirozenou touhu dítěte prozkoumávat svět kolem sebe (vnitřní motivace)
• probíhá formou skupinové práce v prostředí výukových sítí v počítačovém programu
• upozaďuje vliv učitele a ponechá strategie řešení v kompetenci žáků
• podporuje čtenářskou gramotnost, kritické myšlení a komplexní práci s informací
• staví učitele spíše do role moderátora či facilitátora, zejména v závěrečné reflexi
• umožňuje přemýšlení v souvislostech, konstruování vlastních poznatků a začleňování do svých schémat
• zásadně rozvíjí všechny klíčové kompetence dané RVP – kompetence k učení, k řešení problému, komunikace, sociálně personální, pracovní a občanské
• je zakomponován do hodin matematiky zejména pro otevření nového tématu či následného ukotvení učiva
• je vhodným prostředkem pro učení v souvislostech a vhodně posiluje mezipředmětové vazby
• je variabilní a snadno uchopitelný pro různé typy základních škol. Nabízená témata úloh obsáhnou závazné výstupy 2. období RVP ZV
• je uživatelsky nenáročný pro žáky i pedagogy. Touto formou lze v případě nepříznivé situace zajistit i distanční výuku matematiky s mezipředmětovými přesahy.
Kdokoli z účastníků festivalu Maker Faire se může do předváděné výuky zapojit a zkusit si, jaké to je objevovat a učit se, aniž by docházelo ke strohé konzumaci informací.
